Šta doprinosi istrošenosti lamele i kada je vreme za njenu zamenu?

Lamela je deo sistema kvačila koji se direktno naslanja na zamajac i predstavlja fizičku vezu između motora i menjača. Kao što je opšte poznati spoljašnji prsten lamele naslanja se direktno na zamajac i oni su u konstantnom kontaktu, bez obzira da li je menjač u nekom stepenu prenosa ili u neutralnom položaju. Tačnije dok motor radi, zamajac i lamela su u punom kontaktu i vrte se istom brzinom. Prilikom pritiska papučice kvačila lamelu i zamajac se razdvajaju tj. prekida se veza između motora i menjača što omogućava promenu stepena prenosa. Kada se papučica pusti dolazi do ponovnog kontakta lamele i zamajca, te snaga motora nastavlja da se preko menjača prenosi na točkove. Prilikom ponovnog pritiska i spajanja zamajca i lamele dolazi do problema zbog njihove različite brzine kretanja pa zbog toga treba relativno lagano puštati papučicu kvačila kako bi se izjednačavanje brzine kretanja obavilo što mirnije. Tačnije dok puštamo papučicu kvačila, zamajac i lamela dolaze u kontakt, a zatim se pritisak pojačava sve dok ne dođe do iste brzine kretanja, a samim tim dolazi i do trošenja lamele.

Kako znati kada je lamela istrošena? Ono što treba znati je da zamena lamele nije propisana intervalom već stepenom potrošenosti, a na njenu istrošenost ponajviše utiče stil vožnje.

Sledeće radnje umnogome doprinose njenoj istrošenosti:

  1. Nagli start u vožnji
  2. Prebrzo ili presporo puštanje kvačila
  3. Odmaranje stopala na pedali kvačila tokom vožnje
  4. Pritisak na pedalu kvačila pri stajanju na semaforu
  5. Držanje vage na uzbrdici pomoću gasa i kvačila ne koristeći ručnu kočnicu
  6. Ne smanjivanje brzine pri prebacivanju u niži stepen prenosa

Ono što je jasan znak da je lamela potrošena (proklizala) je taj da prilikom dodavanja gasa broj obrtaja raste ali automobil ne dobija dovoljno na ubrzanju, a u težem slučaju motor počinje da bruji. Dok je krajnji signal za zamenu taj da automobil ne ide kako bi trebalo u svim režimima, a ubacivanje ručice menjača u željenu brzinu ide teže.

Takođe je bitno napomenuti da će do proklizavanja kod automobila koji idu na dizel doći na nižim obrtajima, dok će kod automobila koji idu na benzin proklizavanje doći na višim. Nemaju svi vozači istu sinhronizaciju i brzinu puštanja kvačila i davanja gasa, pa kod nekih zamajac i lamela imaju više vremena da sinhronizuju brzinu okretanja. Sve ovo može dovesti do pregrevanja i otkazivanja kvačila, što između ostalog dovodi i do skupih popravki.

U svakom slučaju pregled i promenu lamele trebate obaviti u profesionalnom servisu gde se prilikom zamene lamele obično menja i ceo set kvačila.

Copyright © 2020 Plattner
|
Website Terms & Conditions
closearrow-circle-o-downbars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram