Razlika između dvotaktnih i četvorotaktnih motora?

Šta označava takt motora?

Takt ili ritam motora predstavlja putanju kretanja između dve mrtve tačke. Motor radi u četiri koraka, a oni su: usisavanje goriva, kompresija, ekspanzija i izduvavanje gasova. Često postavljano pitanje danas, koja je razlika između dvotaktnih i četvorotaktnih motora i zašto su dvotaktni motori u istoj zapremini jači od četvorotaktnih? Da bi smo vam daili odgovor na ovo pitanje prvo moramo objasniti principe rada na kojim se zasnivaju.

 

Razlike dvotaktnih i četvorotaktnih motora

Kod četvorotaktnih motora ceo proces sagorevanja obavlja u četiri takta tj. četiri okreta radilice (kolenastog vratila). Sama reč takt označava put klipa od donje mrtve tačke ka gornjoj. Otvaranjem ventila i usisavajem smeše goriva i vazduha započinje prvi takt kod četvorotaktnog motora, i kod njega je klip u donjem položaju. Zatim dolazi do kompresije ili sabijanja smeše, i položaj klipa u ovom - drugom taktu, je u gornjem položaju, a usisni i izduvni ventili su zatvoreni. Treći takt je sagorevanja koje se odvija kada je klip u gornjem položaju, tada svećica baca varnicu i pali smesu goriva u cilindru i ta eksplozija potiskuje klip naniže u donju mrtvu tačku, dok kod dizel motora, eksploziju stvara sam pritisak sabijana dizel goriva, i u tom slučaju nema potrebe za svećicama. Poslednjii takt je izbacivanje gasova i on se odvija kada klip posle eksplozije krene iz donjeg položaja ka gornjem, u tom momentu dolazi do otvaranja izduvnog ventila i gasovi izlaze napolje. Ceo ovaj proces odvija se u dva okretaja radilice.

Kod dvotaktnih motora sa druge strane odvijaju se istovremene radnje, usis i kompresija, eksplozija i izbacivanje gasova. Prvo mešavina goriva i vazduha ulazi kroz usisni kanal, a putem prelivnih kanala ulazi u cilindar, zatim kada klip krene u gornji položaj sam klip zatvara izduvni kanal i sabija smešu, posle sabijanja varnica iz svećice pali smešu izazivajući eksploziju i vraća klip u donji položaj. Izbacivanje gasova počinje vraćanjem klipa u donji položaj čime se otvara izduvni kanal i nastavlja se sve do ponovnog zatvaranja izduvnog kanala. Te za razliku od četvorotaktnih motora, kod dvotaktnih motora ceo ovaj proces odvija se u jednom okretaju radilice.

Iz svega gore navedenog zaljučujemo da je prva razlika to što se kod dvotaktnog motora ceo proces završava u jedno okretaju radilice dok se kod četvorotakntog motora ceo proces odvija u dva okretaja radilice.

Bitno je napomenuti da je dvotaktni motor jeftinijij za proizvodnju od četvorotaktnog zbog toga što se sastoji iz manje delova (npr kod dvotaktnog motora nema ventila već je sve rešeno preko usisnog i izduvnog kanala). Takođe dvotaktni motor za razliku od četvorotakntog nema karter za podmazivanje već se podmazivanje obavlja preko ulja koje se sipa u benzin u određenom odnosu.

 

Zbog čega se onda uopšte češće koriste četvorotaktni umesto dvotakntih motora?

Najviše zbog toga što dvotaktni motori lošije koriste gorivo tj. određeni procenat goriva uopšte ne sagori i kroz auspuh odlazi u nepovrat. Još jedan od razloga je i ekologija. Tačnije kod dvotaktnih motra prilikom dodavanja ulja u gorivo i njegovim sagorevanjem višestruko više se zagađuje okolina u odnosu na četvorotaknti motor. Takođe, buka je još jedan od razloga. Dvotaktni motori ne samo da su bučniji od četvorotakntih već su i zahtevniji za održavanje i vek trajanja im je uglavnom kraći. Kako bilo, dvotaktni motori i danas ipak imaju primenu na mestima gde se traže lagani agreagati jednostavne konstrukcije i velike snage u odnosu na zapreminu, takvi motori mogu se sresti na agregatima, pumpama, a na vozilima ih najčešće srećemo na kros motorima.

Copyright © 2020 Plattner
|
Website Terms & Conditions
closearrow-circle-o-downbars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram