Drumski transport je jedna od najvećih svetskih industrija. Saznajte kako da održite flotu i u turbulentnim uslovima Covid-19.
Janne Haarala, menadžer CVL sektora za evropsko tržište kompanije ExxonMobil ispričao nam je priču o istoriji teretnog prevoza i izazovima sa kojima su se prevoznici susreli i prevazišli u poslednjih 100 godina i kroz razgovor sa stručnjacima iz ove oblasti pokušao da da što bolji uvid u to kako se prilagođavati novonastalim promenama.
Drumski transport je jedna od najvećih svetskih industrija, koju pokreću tehnološki razvoj, ekonomski rast, globalizacija i veštine posvećenih vozača. Sve je počelo 1879. godine kada je Karl Benz patentirao prvi pouzdani motor sa unutrašnjim sagorevanjem – patent koji je promenio svet i koji je svoj prvi nastup imao u kamionu 1895. godine, a do tada je i Rudolf Diesel napravio neprocenjiv naredak u ovom sektoru.
Ovo 130-godišnje putovanje prošarano je inovacijama i značajnim događajima, koji su pomogli da se dođe do industrije koju danas poznajemo. I to putovanje se još uvek razvija; Covid-19 je najnoviji problem koji je promenio smer putovanja i uopšte transportne industrije, ali mnoga značajnije promene podstaknute su mnogo benignijim spoljašnjim uticajima. Proširenje putnih mreža, zajedno sa pronalaskom pneumatskih guma i upotrebom Rudolf-ovih dizel motora u komercijalnim vozilima, pomoglo je stvaranju industrije kamiona koju trenutno vidimo.
Stvaranje maziva za dizel motore
Jedan od najznačajnijih doprinosa dala su maziva – motorna ulja i masti koje su neophodne za zaštitu ležajeva, pogonskih osovina i delova motora. Jedan od glavnih problema bili su visok pritisak i toplota koja se generiše u dizel motorima što se pokazalo posebno štetno za život i performanse motornih ulja, što je rezultiralo nagomilavanjem vozila u garaži, umesto njihovoj upotrebi na putu i pravovremenoj isporuci robe.
Ali iz izazova dolazi i inovacija; naučnici kompanije Vacuum Oil, prethodnice firme ExxonMobil, osmislili su posebnu formulaciju ulja koja je registrovana davne 1925. godine kao Mazivo za dizel motore kompanije Vacuum Oil ili DELVAC. Paleta Mobil Delvac™ maziva je tada zavanično rođena i dan danas nastavlja da štiti svetski vozni park svojim izvanrednim dejstvom.
Usavršavanje u susret ekonomskim izazovima
Performanse dizel motora tokom Drugog svetskog rata pomogle su popularizaciji njegove upotrebe u komercijalnim vozilima u posleratnim godinama. To je zauzvrat pomoglo jačanju drumskog prevoza, koji je brzo postao okosnica ekonomske aktivnosti, povezujući luke sa železničkom mrežom, distributivnim centrima i kupcima širom sveta. Sve je teklo glatko.
Sledeći veliki korak dogodio se 1949. godine, tada su istraživači kompanije Vacuum Oil, koji su upotrebili nove procesne tehnologije, razvili prvo sintetičko ulje. Međutim, potencijal sintetičkih poli-alfaolefina (PAO) nije bio odmah prihvaćen i dovoljno cenjen i trebalo je više od jedne decenije pre nego što su sagledane sve njegove prednosti, poput širokog raspona radnih temperatura, postojane viskoznosti, poboljšane zaštite delova i dužeg veka trajanja motora.
U razgovoru sa svojim kolegom Gerwin Schucher-om, tehničkim savetnikom kompanije ExxonMobil, rekao mi je, „Druga naftna kriza 1979. godine dogodila se upravo kad sam se pridružio ExxonMobil-u. To je pogodilo sve industrije jer su cene rasle, a isporuke su prekidane. Svi su bili pogođeni; npr. nedeljom vam nije bilo dozvoljeno da vozite automobile. To nije bilo mnogo zabavno. "
Tokom ekonomske krize 2007-2008. godine ponovo su skočile cene goriva, što je operatere flota ostavilo da traže rešenje za uštedu; vršen je pritisak da se smanje troškovi održavanja i poboljšaju ukupni troškovi vlasništva. Jedna od inovacija koja je tada bila posebno korisna bila je formulacija motornih ulja Mobil Delvac™ sa produženim vekom trajanja. Ovo je pomoglo da se produže intervali zamene ulja, smanje troškovi održavanja i poboljša zaštita motora.
Moj kolega, Mahmoud Abdel Shafy, operativni menadžer u ExxonMobilu, objasnio je da „Produženje intervala ispuštanja ostaje presudno za menadžere flota, inženjere i kamiondžije. Potrebna im je pouzdanost da bi završili duga putovanja, a zatim se vratili na svoja stajališta za zamenu ulja - ne žele da rizikuju neplanirana zaustavljanja na nepoznatim mestima, otuda je i nastala potreba za pouzdanim uljem koje može da izdrži duga putovanja, a istovremeno pruži dosledne performanse iz dana u dan."
Konstantno kretanje uprkos promenama
Poboljšanje kvaliteta goriva, novi propisi o održivosti i novi dizajn motora pomerali su planove i ciljeve za proizvođače vozila, vlasnike voznih parkova i proizvođače maziva. Nove formulacije motornog ulja sa malo pepela pomogle su u poboljšanju ekonomičnosti potrošnje goriva, istovremeno osiguravajući da vozači i teret mogu bezbedno da pređu sa tačke A na tačku B, istovremeno ispunjavajući i najnovije propise o vozilima.
Rast online maloprodaje bio je dramatičan pre dolaska Covid-19; pandemija je pomerila ovaj potez za nekoliko brzina, gotovo preko noći. Iako se nijedna industrija nije lako nosila sa virusom, očigledno je da su se industrija autoprevoza i vozači naročito suočili sa mnogim jedinstvenim izazovima u poslednjih nekoliko meseci.
Suočavanje sa pitanjima socijalnog udaljavanja, zaštite i očuvanja javnog zdravlja, istovremeno odgovaranje na zahteve za novim nivoima usluga nije lako. ExxonMobil je zvanični partner za gorivo, maziva i tehnologiju kompanije Aston Martin Red Bull Racing, tima koji je dao prednost zdravlju i bezbednosti svog tima, navijača i lokalnih zajednica u ovim turbulentnim vremenima.
Gerrard O’Reilly, menadžer logistike trkačkog tima Aston Martin Red Bull Racing, rekao je: „Značajno smo promenili način na koji poslujemo. Mnogo je procedura koje se tiču socijalnog distanciranja koje treba ispoštovati, a zaštitnu opremu nosimo kako na stazi tako i kada putujemo. Svi smo u ovome zajedno i prioritet nam je pridržavati se novih smernica. Na kraju, to je za dobrobit svih nas i svi smo odgovorni za zaštitu članova našeg tima i šire zajednice Formule 1. Svi vozači i članovi tima takođe se redovno testiraju na Covid-19. “
Ako je kriza Covid-19 nešto pokazala, to je da su drumski prevoznici snalažljivi i jaki.
Budućnost autoprevoza
Pandemija nije bila predviđena, ali predstoje i drugi izazovi koji su dobro označeni kao što su predstojeći takozvani propisi - Euro 7.
„Euro 7 će verovatno stići 2024/5. godine i predviđa se da će prevoznici i drugi vlasnici vozila da smanje potrošnju goriva za 15% u poređenju sa brojevima iz 2019. godine, a zatim još 15% do 2030. godine“, rekao je Gerwin. „Biće nam potrebni novi dizajn i novo razmišljanje ako se to želi postići i maziva će igrati značajnu ulogu - očekuje se da će nove formulacije ulja ponuditi povećanje efikasnosti goriva za 1%. To može pružiti podršku vlasnicima flota u ispunjavanju budućih propisa. “ Već su u toku istraživanja za formulisanje ulja sa niskim i ultra niskim viskozitetom, koja će pomoći u povećanju efikasnosti goriva bez ugrožavanja zaštite delova motora ili njihovog životnog veka.
Dolazak nove tehnologije takođe baca senku na industriju - nova električna komercijalna vozila će dodati kompleksnost voznim parkovima i zahtevati nove veštine, nova maziva i napredno održavanje. Ali pametni kamioni su već ovde, kombinujući potpomognutu vožnju, daljinsko nadgledanje kamiona i sve sofisticiranije senzore za poboljšanje bezbednosti na putu i povećanje efikasnosti goriva.
„Naši kamioni su trenutno ekološki prihvatljivi, ali uvek postoje načini da se poboljšamo i tome smo posvećeni kao tim“, rekao je O’Reilly. „Možete dobiti biogorivo za kamione, međutim mreža podrške koja je potrebna širom Evrope još uvek nije tu. Jednom kada hibridni kamioni postanu dostupni, mi bismo to naravno razmotrili. To bi promenilo način na koji radimo, a mi smo posvećeni istraživanju svih mogućnosti kako bismo naš transport i logistiku učinili održivijim. “
Ono što je jasno je da industrija autoprevoza u svojim različitim oblicima trenutno doživljava promene kao nikada ranije. Kombinacija novih tehnologija i revidiranih propisa o emisijama, zajedno sa trenutnom pandemijom, preoblikuju način rada flota, što će zauzvrat uticati na logistiku i planiranje uključeno u njihovo svakodnevno poslovanje.
Dobra vest je da ključni akteri sektora već uveliko rade na postizanju najboljih mogućih rezultata. Biće to izazov, posebno kada se nove tehnologije pojave na tržištu, ali OEM-ovi, dobavljači delova, graditelji infrastrukture, dobavljači digitalnih rešenja i dobavljači energije sve su više usklađeni u svojim naporima. Zajedno stvaraju alate neophodne za osiguranje sigurne i efikasne budućnosti industrije drumskih prevoznih sredstava.